با کیفیت ترین لیست آگهی های خرید فروش و اجاره آپارتمان و ملک در مشهد 

اخبار و مقالات

بهروز ملکی: مغازه بخریم؟



بهروز ملکی: مغازه بخریم؟

در سالهای پس از جنگ (در دهه ١٣٧٠) قیمت یک مترمربع مغازه در یک محله تا ۱۰ برابر قیمت یک متر مربع آپارتمان در همان محله بود و داشتن مِلک تجاری حاکی از متمول بودن بود.

در آن شرایط، بانکها و نهادهای شبه دولتی، با مشاهدهٔ سود سرشار سرمایه گذاری در املاک تجاری، به ساخت پاساژهای تجاری روی آوردند.

ضمن اینکه نباید از انگیزهٔ های پنهان و آشکار شهرداریها [به جهت سود ناشی از فروش مجوز املاک تجاری] چشم پوشی نمود. در ادامه با چشیدن مزهٔ شیرین سرمایه گذاریشان، ساخت مالهای عظیم تجاری رونق گرفت.

با اشباع تدریجی عرضهٔ املاک تجاری، جذابیت این املاک، کاهش یافت. به گونه ایکه هم اکنون، قیمت یک متر مربع مغازه در یک محله حدود ٢ تا ۴ برابر یک متر مربع آپارتمان در همان محله شده است.

طی دو سال گذشته نیز که املاک مسکونی با رشد شدید قیمت مواجه بوده اند املاک تجاری افزایش قیمت کمتری را تجربه نمودند.

اما چرا املاک تجاری به این حال و روز افتاده اند؟

واقعیت انکارناپذیر این است که در ایران به ازاء هر ۸ خانوار (۲۶ نفر) یک مغازه وجود دارد که بطور محسوسی بیش از نیاز است. بنابراین بدیهی است که بسیاری از افرادی که هم اکنون به ساخت یا خرید واحدهای تجاری مبادرت می کنند در آینده از سرمایه گذاری شان ناراضی خواهند شد.

علاوه بر حجم نامتعارف عرضه واحدهای تجاری، سمت تقاضای واحدهای تجاری نیز با تحولاتی اساسی، دست به گریبان شده است: با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، به تدریج برخی از فعالیتهای تجاری نیازمند مغازه نخواهند بود و تقاضای مغازه برای برخی اصناف کاهش می یابد (آژانسهای تاکسی تلفنی، آژانسهای هواپیمایی و... نمونهٔ عینی این موضوع هستند).

مطالعه کنید  حجم معاملات در بازار مسکن مشهد افزایش 20درصدی داشته است

براین مبنا می توان پیش بینی کرد که در آینده نیز [بجز در برخی شرایط خاص] املاک تجاری، شانس به مراتب کمتری از املاک مسکونی خواهند داشت.

بهروز باشید

بهروز ملکی

منبع: کانال تلگرام بهروز مللکی

 


این پست را در شبکه های اجتماعی ارسال کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*********************************